سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/3/23
7:6 عصر

جواب های روشن!

نوشته سین شین

بسم الله
سلام علیکم

امروزه روز همه به عقیده خودشان عقلشان بسیار خوب کار می کند. همه ی عقل ها از عقل کودکان تا پیران با سواد و بی سواد متخصص و غیر متخصص همه قدرت تحلیل همه نوع مسئله ای را دارد. همه  هم به صحت نظراتشان ایمان دارند.
سوال : اگر برای ورود به یک مساله و طرح و بحث ان و در نهایت ارائه نظر و نقد احتیاج به تخصص و شرایط مشخصی نیست پس برای چه تخصص های گوناگون ایجاد میشود و هر کدام از ما هم تنها می توانیم در تعداد محدودی از آنها متخصص شویم؟
اگر بپذیریم که ادمی می تواند و باید در هر زمینه ای صاحب نظر باشد پس ما عملا ادم های عاقلی نیستیم و یا حتی مجنونیم که کلی وقت و هزینه مان را صرف متخصص شدن می کنیم...خود این نوع نگرش ناقض خودش بوده و غلط است.
اما اگر حالت دیگر را بپذیریم  به راحتی و بدون توانایی و تخصص و مطالعه نمی توان در هر زمینه ای به بیان نظرات و نقد پرداخت.
با این پاسخ روشن (که در لفظ مورد توافق همگان است)به بقیه ی بحث بپردازیم . در جامعه ی اسلامی ما بسیاری از افراد کاری را انجام می دهند که در آن هیچ تخصصی نداشته یا توانایی های ایشان از افراد دیگری کمتر و پایین تر است.

در مورد عواقب و خطرات اینگونه اشتغال و پر کردن فرصت ها بسیاری از متخصصین و صاحب نظران بحث کرده اند و حقیر قصد ندارد به این بعد از موضوع بپردازد.
چند روز پیش طرحی به دستم رسید که موضوعش ارتباط فارغ التحصیلان با دانشگاه و استفاده از نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه برای ارائه ی مشاوره به بخش های مدیریتی بود.
عنوان طرح و موضوعش بسیار بجا و خوب بود .اما خود طرح را که می خواندی نه سامانی در نوشتن داشت  نه توانسته بود به خوبی به موضوع بپردازد. هیچ روش روشن و مشخصی را هم دنبال نمی نمود و خلاصه  نه سر داشت و نه ته.گرچه این طرح از طرف نیروهای مذهبی ارائه شده بود اما بسیار خوشحال شدم از اینکه ریاست با آن مخلفت کرده بود(گرچه ایشان دلای دیگری برای ردش داشت). چرا که ناپختگی طرح و توان اندکی که برای ارائه ی صحیحش شده بود در اینده می توانست در صورت تصویب به تشدید فضای الیگارشی و انحصار طلبانه ی دانشگاه دامن بزد و تعداد بسیاری از نیروهای فعال و متعهد را از گردونه ی فعالیت حذف کند.
اگر این دوست محترم در ابعاد توانایی و تخصصش طرح می داد و سخن می راند قطعا موثرتر، کم اشتباه تر و پخته تر ظاهر می شد و طرحش هم به راحتی توسط مسئولین وتو نمی شد.
البته این تنها مصداقی برای اینگونه خیالات همه فن حریف بودن است که گریبان بسیاری را گرفته .اما هرچه هست بسیاری از امور مردم به دست همین همه کاره های هیچ کاره می افتد و دیگر انجا دانشگاه نیست که با سعی و خطاها به جایی اسیب نرسد(که انجا هم ) یک مملکت یک استان یا یک شهر با همه ی مردمش را دستخوش اظهار فضل های خود خواهد کرد و به همین اندازه هم حق ایشان را بر گردن مبدعانش خواهد انداخت.
اقیانوس هایی با یک وجب عمق و اچار فرانسه های چند شغله علاوه بر اینکه به همه ی این مناسب و مشاغل به درستی نخواهند پرداخت که جای بسیاری نیروی فعال و توانا و نو آور را قبضه فرموده و بخش مورد اداره ی خویش را دچار رکود و اشتباهات فراوان ناشی از خودخواهی خود خواهد کرد.

..........................................
تتمه نوشت:  

-   100 هزاربار بنویس عدالت با 20 نوع خط مختلف هر بار هم با یک رنگ. همه اش هم همرات باشه اون دنیا خط می زنن

-  به اطلاع می رساند واژه فی سبیل الله بنا به نیاز روز استحاله معنایی پیدا کرده و موارد استفاده اش تغییرنموده مثال: 

من فی سبیل الله این پست را پذیرفتم وگرنه 4 میلیون تومن در ماه که حقوق نیست.
من از شما می خواهم فی سبیل الله این کار را انجام دهی، سر ماه باید بیلان کاری ام پر باشد.

ما فی سبیل الله رفته ایم زیر پرچم جمهوری اسلامی، اخویمان هم همین کار را کرد الان فی سبیل الله رفته زیر یه پرچم دیگه .

 فارسی را پاس بدارید.

.........................................
اللهم عجل لولیک الفرج