سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/3/30
11:14 صبح

نــپــخـــته مــلا!!!

نوشته سین شین

بسم الله

سلام علیکم

 بنده اهل مناسبت نگاری و بر حسب شرایط پست عوض کردن نیستم. اما به این دلیل که زمانی چند خطی از مرحوم شریعتی نوشته بودم ترجیحا بر افاضاتم در همان زمینه تکمله ای می زنم.

علی رغم اینکه همیشه کتب ایشان در درسترسم بوده، ولی تا قبل از دوره ی دانشجویی ،نه شریعتی و نه هیچ اندیشمند دیگری فکرم را به خود  مشغول نمی کرد و تنها در اواسط دوره ی دانشجویی بود که این موضوع برایم اهمیت پیدا کرد و بر آن شدم تا برای رد یا پذیرش بدبینی ها  و خوش بینی ها نسبت به آثار دکتر دلایل محکم و درستی بیابم.
تا آن زمان از ایشان هیچ کتابی مطالعه نکرده بودم و بااین اوضاع  ، از  روحانی جوانی در مورد مطالعه ی اثار ایشان سوال کردم که آیا اصلا به صلاح است آثار ایشان را مطالعه کنیم؟  یا برویم و مثبتانه فقط آثار شهید بزرگوار و دانشمند مطهری را مطالعه کنیم و از همه ی مضراتش هم بیمه باشیم؟. شاید جواب ایشان  برای حضرات تکراری و پیش پا افتاده باشد، اما برای حقیر بسیار مفید بود و  تمام شبهاتم در این مورد و موارد مشابه را حل نمود. خدا خیرشان دهد. ایشان در جواب گفتند:  اشکالی ندارد شما می توانید هر کتابی را بخوانید ...خواندن یک چیز است و متاثر شدن از آن چیز دیگر . و این تاثیر بسته به پیشیه ی مطالعات شما دارد اگر می خواهید بدانید ایشان در مورد موضوعی چه گفته ،‏خوب بخوانید تا آگاه شوید از نظر ایشان. ولی اگر می خواهید بفهمید که ایشان منظورشان چه بوده و عقیده شان در این مورد چیست باید مطالعاتی از قبل داشته باشید. مثلا اگر ایشان از تاریخ سخن می گویند و تاریخ را تحلیل می کند شما می بایستی در ان مورد مطالعه ی تاریخی داشته باشید و اگر ایشان از مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم حرف می زند شما بایستی این مکاتب را به خوبی بشناسید ....

جواب واضح بود. موضع گیری له یا علیه فرد یا نظراتش تنها بایستی در پایان مسیر مطالعاتی بی طرف و همه جانبه صورت گیرد و نه از روی جو همه گیر جامعه یا سوگیری های حزبی و ... متاسفانه بسیاری از افرادی که افراطی بر ضد یا به طرفداری از ایشان و یا بسیاری بزرگان دیگر موضع می گیرند اطلاعاتشان در حد عوام هم نیست و فقط روی موج تکفیر و تقدیس عمومی سوار شده و به این سو و آن سو می روند. همان طور که استاد گرامی آقای رحیم پور در یکی از سخنرانی هایشان گفتند (با صحه بر خدمت بزرگ ایشان به انقلاب و روشن کردن ذهن جوانان و دانشجویان) مرحوم شریعتی در نظراتشان دچار اشتباهات و یا بی دقتی هایی شده اند و ما هم اصلا در زمینه ی مسائل و مباحث نظری موافق بی دقتی و ساده انگاری نیستیم. اما این مساله احتیاج به بحث و مناظره دارد و بدون مطالعه نمی توان بدان پرداخت.

 این بسیار نگران کننده است که ما به حدی از کوته فکری برسیم که بدون دلایل محکم و مستدلی تنها به هدف تخریب شخصیت های علمی جامعه بپردازیم. و البته این در موارد عکس هم صادق است که با چشمان  بسته مرید شخصی یا مسلکی و نظری شویم. متاسفانه دستانی هستند که حسب منافعشان جلوی آگاهی مردم را گرفته و با نگه داشتن ایشان در جهل و بی خبری از منافع حاصله سود می برند. حقیر تنها راه مبارزه با این دسته افراد و همین طور دستیابی به آگاهی را مطالعه و تحقیق بی طرف و خواندن و شنیدن نظرات بزرگان در این زمینه می داند.

..................................................

تتمه نوشت:

 برخی دوستان بسیار هوشمندی به خرج داده و پنداشته اند که حقیر منظورش از «اخویمان» در مثال آخر استحاله ی معنوی واژه ی فی سبیل الله(در پست قبلی) اخوی خودمان است. دوست گرامی این مثل است و در مثل جای هیچ مناقشه نیست ... از شما بعید است.

- نپخته ملا: فردیست که بدون دانش لازم، اظهار فضل و دانایی می کند.

- ای عشق همه بهانه از توست       من خاموشم این ترانه از توست

- پروردگارا چشمان ما را به نور معرفت روشن فرما . جوری که برای دیدن حقیقت به عینک و لنز و  امثالهم احتیاجی نباشد.

.....................................................
اللهم عجل لولیک الفرج


87/3/23
7:6 عصر

جواب های روشن!

نوشته سین شین

بسم الله
سلام علیکم

امروزه روز همه به عقیده خودشان عقلشان بسیار خوب کار می کند. همه ی عقل ها از عقل کودکان تا پیران با سواد و بی سواد متخصص و غیر متخصص همه قدرت تحلیل همه نوع مسئله ای را دارد. همه  هم به صحت نظراتشان ایمان دارند.
سوال : اگر برای ورود به یک مساله و طرح و بحث ان و در نهایت ارائه نظر و نقد احتیاج به تخصص و شرایط مشخصی نیست پس برای چه تخصص های گوناگون ایجاد میشود و هر کدام از ما هم تنها می توانیم در تعداد محدودی از آنها متخصص شویم؟
اگر بپذیریم که ادمی می تواند و باید در هر زمینه ای صاحب نظر باشد پس ما عملا ادم های عاقلی نیستیم و یا حتی مجنونیم که کلی وقت و هزینه مان را صرف متخصص شدن می کنیم...خود این نوع نگرش ناقض خودش بوده و غلط است.
اما اگر حالت دیگر را بپذیریم  به راحتی و بدون توانایی و تخصص و مطالعه نمی توان در هر زمینه ای به بیان نظرات و نقد پرداخت.
با این پاسخ روشن (که در لفظ مورد توافق همگان است)به بقیه ی بحث بپردازیم . در جامعه ی اسلامی ما بسیاری از افراد کاری را انجام می دهند که در آن هیچ تخصصی نداشته یا توانایی های ایشان از افراد دیگری کمتر و پایین تر است.

در مورد عواقب و خطرات اینگونه اشتغال و پر کردن فرصت ها بسیاری از متخصصین و صاحب نظران بحث کرده اند و حقیر قصد ندارد به این بعد از موضوع بپردازد.
چند روز پیش طرحی به دستم رسید که موضوعش ارتباط فارغ التحصیلان با دانشگاه و استفاده از نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاه برای ارائه ی مشاوره به بخش های مدیریتی بود.
عنوان طرح و موضوعش بسیار بجا و خوب بود .اما خود طرح را که می خواندی نه سامانی در نوشتن داشت  نه توانسته بود به خوبی به موضوع بپردازد. هیچ روش روشن و مشخصی را هم دنبال نمی نمود و خلاصه  نه سر داشت و نه ته.گرچه این طرح از طرف نیروهای مذهبی ارائه شده بود اما بسیار خوشحال شدم از اینکه ریاست با آن مخلفت کرده بود(گرچه ایشان دلای دیگری برای ردش داشت). چرا که ناپختگی طرح و توان اندکی که برای ارائه ی صحیحش شده بود در اینده می توانست در صورت تصویب به تشدید فضای الیگارشی و انحصار طلبانه ی دانشگاه دامن بزد و تعداد بسیاری از نیروهای فعال و متعهد را از گردونه ی فعالیت حذف کند.
اگر این دوست محترم در ابعاد توانایی و تخصصش طرح می داد و سخن می راند قطعا موثرتر، کم اشتباه تر و پخته تر ظاهر می شد و طرحش هم به راحتی توسط مسئولین وتو نمی شد.
البته این تنها مصداقی برای اینگونه خیالات همه فن حریف بودن است که گریبان بسیاری را گرفته .اما هرچه هست بسیاری از امور مردم به دست همین همه کاره های هیچ کاره می افتد و دیگر انجا دانشگاه نیست که با سعی و خطاها به جایی اسیب نرسد(که انجا هم ) یک مملکت یک استان یا یک شهر با همه ی مردمش را دستخوش اظهار فضل های خود خواهد کرد و به همین اندازه هم حق ایشان را بر گردن مبدعانش خواهد انداخت.
اقیانوس هایی با یک وجب عمق و اچار فرانسه های چند شغله علاوه بر اینکه به همه ی این مناسب و مشاغل به درستی نخواهند پرداخت که جای بسیاری نیروی فعال و توانا و نو آور را قبضه فرموده و بخش مورد اداره ی خویش را دچار رکود و اشتباهات فراوان ناشی از خودخواهی خود خواهد کرد.

..........................................
تتمه نوشت:  

-   100 هزاربار بنویس عدالت با 20 نوع خط مختلف هر بار هم با یک رنگ. همه اش هم همرات باشه اون دنیا خط می زنن

-  به اطلاع می رساند واژه فی سبیل الله بنا به نیاز روز استحاله معنایی پیدا کرده و موارد استفاده اش تغییرنموده مثال: 

من فی سبیل الله این پست را پذیرفتم وگرنه 4 میلیون تومن در ماه که حقوق نیست.
من از شما می خواهم فی سبیل الله این کار را انجام دهی، سر ماه باید بیلان کاری ام پر باشد.

ما فی سبیل الله رفته ایم زیر پرچم جمهوری اسلامی، اخویمان هم همین کار را کرد الان فی سبیل الله رفته زیر یه پرچم دیگه .

 فارسی را پاس بدارید.

.........................................
اللهم عجل لولیک الفرج


87/3/14
12:37 عصر

امام مورد نظر در شبکه موجود نمی باشد.

نوشته سین شین

بسم الله
سلام علیکم
خواستم طبق روال همیشگی مطلبی پیرامون سوء استفاده برخی به اصطلاح مومنان از شخصیت امام برای رسیدن به منافع شخصیشان بنویسم که به دلایلی نشد . بل بشو است دیگر اما بهتر از آن را از زبان خود امام (رحمه الله علیه) برایت می گذارم تا میزان و ترازویی باشد برای محک اعمال برخی که خود را پیرو خط امام (رحمه الله علیه) می دانند.

1- قابل توجه انانی که برای نبیره و ندیده هایش  هم پست مملکتی کنار گذاشته اند.
-- از دختر ایشان نقل است که:
  « امام ما را از تصدی پست های حساس منع می کردند؛ مثلا دوست نداشتند دخترشان نماینده ی مجلس شود. چون می گفتند: «دلم نمی خواهد این احساس و توهم پیدا شود که به خاطر منسوب بودن به من، دخترم فلان پست را گرفته است. یا می گفتند:« ما انقلاب نکردیم که پست بین خودمان تقسیم کنیم و اصلا برای اینکه این شایعه در ذهن مردم بوجود نیاید دنبال این کارها نروید. هزار جور کار دیگر هست که می توانید آن ها را انجام دهید.»»(1)

2- قابل توجه انان که که از شب ها خواب لاس وگاس و کافه های لس آنجلس را می بینند  و روزها برای رسیدن به آرزویشان مجاهدت! می کنند:
  امام به دنبال قطع رابطه با آمریکا در ضمن پیامی این چنین فرمودند:«  ملت شریف ایران! خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است.»(2)

3- برای آنان که بیشتر عمرشان در افتتاح و کلنگ زنی گذشت:
در باره ی پیشنهاد دیدن سد کرج فرمودند:« هر دیدنی که دیدن ندارد»(3)

4- قابل توجه اساتید محترم دانشگاه و وحوزه که کلاسشان پادگان نظامیست و روحیه علم گرایی را در دانشجو و طلبه له می فرمایند:
در کلاس درس فرمودند: «اینجا که مجلس وعظ و خطابه و یا مجلس روضه خوانی نیست که همه سکوت کرده اید و گوش می دهید! اینجا کلاس درس و بحث است، خاصیت درس این است که یکی اشکالی یا ایرادی بگیرد، اظهار نظری بکند.(در جای دیگر:)کلاس درس که کلاس اموات نیست.(در جای دیگر فرمودند:) بزرگی بزرگان نباید مانع دقت و نظر دهی شما باشد.»(4)

5- قابل توجه آنانی که معتقدند نباید روی دم دشمن پا گذاشت و توی دل مردم را با خبر احتمال حمله ی امریکا و اسراییل خالی می کند:
چون بیم توطئه ی سنگین گروهک ها و و عوامل استعمار می رفت و در این زمینه ها بحث و تحلیل می شد، امام در پایان لبخندی می زدند و می گفتند:« حداکثر این است که بیایند همین جا که ما ایستاده ایم  ما را بکشند، اوج پیروزی و سعادت ما همین است.»(5)
می فرمودند:« نترسید، انسان برای این زنده است که به لقاء الله برسد، چه بهتر که با شهادت به دیدارش نائل گردد.»(6)

سخنان امام (رحمه الله علیه) را که می خوانی برای هر کدامش چندین مصداق پیدا می کنی که کاملا به عکس عمل شده است و همه هم (من جمله بنده ی حقیر) خود را پیرو راستین خط امام می دانیم. شاید همه دنبال امامی هستیم که خواسته هایمان بر او امامت کند و هر انچه ما می خواهیم او گفته باشد و کرده باشد. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم امام یکیست و یکی از خصایصش هم این است که تسلیم خودخواهی های امثال ما نمی شود.

(1) فاطمه طباطبایی.ویژه نامه روزنامه اطلاعات:17/3/69
(2)صحیفه ی امام .12/233
(3)مصطفی کفاش زاده .برداشت هایی از سیره ی امام خمینی(ره)12/111
(4)مجله ی طوبی خرداد تیر1385 شماره 7
(5)پا به پای آفتاب.4/177
(6) سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی(ره)4/14
...............................................................................................
تتمه نوشت: اگر گرافیک و صفحه آرایی بلدید و به اندازه ی یک روز در هفته فرصت دارید در یک کار با منفعت معنوی شرکت کنید.(ما الان با این پیشنهاد رویمان به سنگ پا مانند است)
- عزت خان تو را به خدا انقدر ارادتتان رابه حضرت امام نشان ندهید . برنامه ی همه کانال ها شده امام ، پیام بازرگانی ، امام ، پیام بازرگانی .راستش را بگویید خودتان چقدر می نشینید این برنامه ها رو تماشا می کنید؟ کاش به قدر ذره ای فن تبلیغ و ارتباطات بلد بودید.
- خداوندا ما از شر دشمنان دوست نما حفظ فرما و آنجا یی که دوستان به چشممان دشمن می ایند بی زحمت گوشمان را تابیدن بفرما (البته اگه راه دیگری نبودها)
..............................................................................................
اللهم عجل لولیک الفرج

87/3/9
5:11 عصر

کتاب فله ای به قیمت تره بار!

نوشته سین شین

بسم الله
سلام علیکم

پی بردن به مسائل و معضلات چنانچه بسیار عام نشده باشد و به قولی سر ریز نکرده باشد، اول بار توسط متخصصان و دلسوزان و افراد بازکاوت مطرح می شود و به عبارتی اولین جرقه های حل مسائل توسط آنها زده می شود. قبل ازآنکه همه به اهمیت مساله ای پی ببرند انها هستند که ضرورت رسیدگی به ان را مطرح می کنند. اما طرح یک موضوع مرحله ی اول عمل است یعنی پس از انکه افرادی موردی را به عنوان موضوع قابل رسیدگی مطرح کردند، گروه دیگری که مسئول و دست اندر کار در آن مورد هستند می بایست ابعاد و زوایای مساله را شکافته و بررسی کنند و به مدد همان متخصصین راه حل های پیشگیری یا حل مسائل را بیابند. اهمیت این بخش از کار اگر بیشتر از مرحله طرح موضوع نباشد کمتر نیست. و هر گونه سهل انگاری ، مسامحه و یا عجله در بررسی موضوع روند کار را به انحراف می کشاند. و در امور فرهنگی این تهدیدبسیار جدی تر بوده و تاثیرات فراوان پیدا و نهانی به جا خواهد گذاشت.
مساله ی کتاب خوانی و ترویج فرهنگ آن از جمله این مسائل است که چند سال پیش به طور جدی از سوی بزرگان ضرورت ان بیان شد (که مهم ترینشان مقام معظم رهبری بودند).  اما مرحله بررسی ابعاد و زوایای آن و سپس تصمیم گیری در مورد راه های کتاب خوان کردن افراد جامعه دچار همان آفت سهل انگاری ، تفکر و تصمیم گیری سطحی گردید که بیان شد. بدین شکل که می بینیم دیدگاه بازار تولید و مصرف در بحث کتاب خوانی،متولیان را به تولید کننده ی کتاب، مثل مثلا تولید کننده ی تخم مرغ تبدیل کرده و کتاب خوانان هم مصرف کننده ی این کالا مثل خورندگان تخم مرغ. و همان طور که تخم مرغ تخم مرغ است و با تخم مرغ فرقی ندارد کتاب هم با کتاب فرقی ندارد و مهم عرضه ی آن به اندازه ی تقاضای بازار است. بازراچه های کتاب فروشی در سطح شهر از نمودی از این نوع تفکر مصرفی در بحث کتاب خوانی است.

عمده کتاب های عرضه شده در این بازارچه ها انواع طالع بینی ها و تعبیر خواب و فال و آشپزی اند و در زمینه ی مذهبی نیز مفاتیح الجنان و یا فواید صلوات و زیارت نامه ها را شامل می شود باقی نیز کتب روان شناسی اند که برای خواننده ی نا آشنا به تئوری های مربوطه نه تنها مفید نیست که خطراتی را هم بدنبال دارد.
این بازارچه ها قرار بود کتاب را بیشتر در دید مردم قرار دهند و با تخفیفات بیشتر افراد را به خرید ترقیب کنند. و این عملا همان مصرف بیشتر کتاب های تل انبار شده در انبار انتشاراتی ها ست و با اهداف طرح که افزایش سرانه ی کتاب خوانی است تفاوتی از زمین تا به اسمان دارد.

در موارد دیگر می بینیم که با افزایش بعد تبلیغاتی سعی در فروش بیشتر کتاب داردند، که اقداماتی این چنین علاوه برانکه بر قیمت کتاب ها می افزاید اذهان را از هدف حقیقی مطالعه که افزایش علم و معلومات فرد است به سطحی بینی ازجمله توجه به جلد کتاب و نوع چاپ ان و ... منحرف می کند.

در نمایشگاه کتاب شاهد آن بودیم که بسیاری از افراد از خریدن کتابی به جهت قیمت بالای ان خودداری می کردند و وقتی علت گرانی ان اثر را جویا می شدی ناشر کتب، استفاده از کاغذ سوئیسی یا روسی و امثالهم و همین طور هزینه  بالای جلد کتاب (که بسیار شیک صحافی شده بود) را علت اصلی افزایش قیمت تمام شده کتاب بر می شمرد و ذهن عاقل را به این موضوع سوق می داد که آیا با همان جلد ساده تر کاغذی و یا استفاده ازکاغذ ارزان تر نمی شد کتاب را خواند؟
متاسافه همان طور که عرض کردم سیاست های ارائه شده در این زمینه کارامدی لازم را ندارند و علاوه بر ان که کتابخوانی را به فرهنگ تبدیل نمی کنند، ذائقه ی افراد را هم به سمت اثرات سطح 3 و 4 سوق داده(همان طور که مثلا تخم مرغ خوردنش مهم است نه رنگش)و فرهنگ سطحی نگری و تفکرات غیر دینی و خرافی را در بین کتاب خوان های گذری ترویج می کند.
.......................................
تتمه نوشت: - یکی گفت چرا اینقدر لحن کلامت تند است؟ عارضم که گویی شما از جامعه ی گل و بلبل به بل بشو امده اید. و شما بگویید تعریف لحن تند و شور و شیرین چیست.(ما که الان دیگر ادم شده ایم یا داریم می شویم الحمدلله.به پست های اول رجوع کنید تا مفهوم تندی را بهتر متوجه شوید)

-در مورد کار پژوهشی از همه ی خواهران مومنه متشکریم که کاملا ما را شرمنده ی بی توجهیشان کردند.
اما برای آنهایی هم که پرسیدند: پژوهشی بود در مورد علل و عوامل پراکندگی و اوج و فرود فعالیت زنان در عرصه ی فعالیت های فرهنگی در دنیای مجازی (فاتحــه مع الصلوات)
- علت تاخیر در به روز کردن بل بشو ، بل بشوی قطعی برق بود!
....................................

اللهم عجل لولیک الفرج